Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
- Categories Περιγραφές Μαθημάτων
- Date 28 Σεπτεμβρίου 2023
ΣΧΟΛΗ | Οικονομικών Eπιστημών | ||
ΤΜΗΜΑ | Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης | ||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Stat106 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 1o |
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας | ||
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | 3 | ||
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | 5 |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές ολοκληρώνοντας το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να εξοικειωθούν με τον ερευνητικό σχεδιασμό: Προβληματική της έρευνας, προσδιορισμός του σκοπού, ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις
- Να γνωρίσουν τις μεθόδους συλλογής δεδομένων: ερωτηματολόγια, εργαλεία μέτρησης και δοκιμασίες, συνεντεύξεις, ομάδες εστίασης, διαδικασίες παρατήρησης
- Να ορίζουν την έννοια της επιστημονικής έρευνας και να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά της όταν εφαρμόζεται σε διάφορα εκπαιδευτικά ζητήματα.
Να αναγνωρίζουν τα βασικά είδη εκπαιδευτικής έρευνας.
Να προσδιορίζουν εκπαιδευτικά θέματα/προβλήματα που χρειάζεται να μελετηθούν/επιλυθούν σε πραγματικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και στη βάση ευρημάτων της ερευνητικής βιβλιογραφίας.
Να σχεδιάζουν και αναπτύσσουν κατάλληλα ερευνητικά εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων.
Να αναζητούν και υιοθετούν κατάλληλες μεθόδους συλλογής, ανάλυσης και παρουσίασης δεδομένων, τρόπους καταγραφής αναφορών κλπ.
Να σχεδιάζουν και υλοποιούν ένα σχέδιο έρευνας εκπαιδευτικού θέματος/προβλήματος του ενδιαφέροντός τους ακολουθώντας τα βασικά βήματα της ερευνητικής διαδικασίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στη μελέτη και διερεύνηση της παραγωγής της γνώσης και των νέων ιδεών και προτάσεων στο χώρο της εκπαίδευσης, καθώς και του τρόπου εξαγωγής συμπερασμάτων μέσα από τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων με συστηματικό τρόπο, σύμφωνα με τις αρχές και μεθόδους της επιστημονικής έρευνας. Πιο συγκεκριμένα οι μέθοδοι και οι διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για να μελετηθούν τα εκπαιδευτικά ζητήματα, να τεθούν, να διερευνηθούν και απαντηθούν τα σχετικά ερευνητικά ερωτήματα εμπίπτουν στο πεδίο της Μεθοδολογίας Εκπαιδευτικής Έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, τα πεδία που θα μελετηθούν είναι τα εξής:
- Βασικές έννοιες έρευνας και στατιστικής.
- Στάδια εκπαιδευτικής έρευνας.
- Βασικές έννοιες και τα στάδια μιας έρευνας.
- Μέθοδοι έρευνας. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι.
- Η έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου και τεστ.
- Εντοπισμός, επιλογή και διατύπωση του ερευνητικού προβλήματος.
- Μέθοδοι δειγματοληψίας.
- Συνέντευξη, εθνογραφία, μελέτη περίπτωσης, ομάδες εστίασης, ανάλυση περιεχομένου κλπ.
- Grounded theory.
- Αξιοπιστία και εγκυρότητα της έρευνας.
- Παρουσίαση, ερμηνεία δεδομένων και διεξαγωγή συμπερασμάτων.
- Τρόποι παρουσίασης των αποτελεσμάτων μιας έρευνας.
- Εφαρμογές σε θέματα εκπαιδευτικής έρευνας.
- Κλίμακες μέτρησης. Είδη μεταβλητών.
- Περιγραφή ποιοτικών μεταβλητών.
- Αξιολόγηση μιας έρευνας.
Αξιολόγηση Φοιτητών
Εργασίες ή γραπτές εξετάσεις ή συνδυασμός τους
- Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου ή εργασία
- Προφορική παρουσίαση εργασίας
- Χρήση Πολλαπλής Βιβλιογραφίας
- Εργαστήριο ή πρακτικές ασκήσεις
- Παρακολούθηση φοιτητών κατά την εκτέλεση εργαστηριακών ή πρακτικών ασκήσεων
- Διασφάλιση διαφάνεια στην αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών: Κάθε φοιτητής /τρια μπορεί να δει το γραπτό του/της και την εργασία του/της και να τους εξηγηθεί ο βαθμός του/ της.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Συγγράμματα Εύδοξος
Προηγούμενο